WERK

Veel villabouw, maar ook verbouwingen en restauratie, sociale woningbouw en industrie. Grotendeels in Groningen en omstreken maar ook daarbuiten, o.a ook veel op Schiermonnikoog.

In de 60-er jaren veel villa’s / bungalows gebouwd in het 'Villapark' in Groningen Helpman. O.a zijn eigen woonhuis aan de Hondsruglaan 16 is hier een fraaie representant van, maar er staan meer voorbeelden van deze stijlperiode in dezelfde wijk.

Zijn werk wordt gekenmerkt als 'humaan functionalisme' , waarin een strakke, maar vloeiende opzet van plattegrond en gevels werd gecombineerd met fraaie, ingewikkelde details en uitgesproken, soms wat ruig, materiaalgebruik. Uitgangspunt van het humane is altijd de bewoner en een mooie plattegrond waarin geleefd kan worden. Naast het ontwerpen van het gebouw heeft Kris Bulder ook veel interieuronderdelen en meubilair ontworpen.

Een aantal van zijn werken in de 60-er jaren liet Bulder fotograferen door K.H. Smit, fotograaf te Groningen.

Het kantoor bestond naast Kris Bulder zelf uit 1 vaste tekenaar Jack Hendrikse en 1 flexibele plek (o.a. Having Steenhuis). Jack Hendrikse werkte al voor de vader van Kris Bulder en bleef tot in de 80-er jaren voor het buro werkzaam. Ook de echtgenote van Jack, Annie, hielp mee met kantoorwerkzaamheden. O.a. het typen van bestekken. De echtgenote van Kris Bulder, Jeannette, hielp mee met de klantrelatie en ging vaak mee met opdrachtgevers om te adviseren over de aankleding en  inrichting van het interieur.

Het werk van Bulder omslaat globaal een aantal periodes, stijlen en typologieën

De villa’s in de 60er jaren zijn heel kenmerkend en zeer fraai van stijl en opzet.

Ze kenmerken zich door een mooie, vloeiende plattegrond en een heel transparante omhulling. Veel glas, mooie details, ook in baksteen en metselpatroon, meestal voorzien van rollagen met uitgekrabde voeg om een duidelijke markering in de muur te maken. Bijzonder, soms ruig, materiaalgebruik, doorlopende en uitstekende vlakken. Vaak wordt een geïntegreerde vlaggenmast gebruikt om het geheel wat ‘op te tillen’. Ook de fabriek van Levie in Leeuwarden (bj 1965) is in feite een heel grote bungalow.

Zijn architectuur is verwant aan het functionalisme, maar heel humaan van opzet en rijk / romantisch in materiaalgebruik. Het is een tijd waarin ook architecten als Gerrit Rietveld, Herman Haan etc een vergelijkbare stijl hebben. Rietveld is extremer, minder ambachtelijk en minder bewoonbaar. Haan is ook uitgesprokener, transparanter en meer functioneel. Bulder had als uitgangspunt altijd de bewoner en was deels traditioneel in uitvoering, maar heel modern in ontwerp. Hij zocht naar een mix van het heden en het verleden, niet door het verleden zelf, maar omdat daar soms hele mooie, karaktervolle materialen werden gebruikt. Hij gebruikte vaak een afwijkend formaat baksteen, de Enzelenzer Tichel, iets dunner dan normaal, wat een fraaier effect gaf. Daarnaast gebruikte hij voor bepaalde details vaak een heel grote, ruige baksteen, de kloostermop. Kleur werd met mate gebruikt en alleen om een bepaald detail aan te zetten. Vaak gebeurde dit met bijzondere tegeltjes of panelen. Details werden ook gecreëerd middels schaduwranden door een vlak net iets terug te leggen.